Saturday, 4 June 2011

bye-bye

assalamualikum.....
para pembaca sekalian,
huhuhu...esok dan seterusnya..aq da x bkk fb+blog agiy sampai la aq balik sane..
hal ini demikian kerana( bajet skema ckit),  notebook aq da x de.. hahah..bye2..
x kemane pon notebook aq nie...katt kkk aq jew..lagipon nie notebook kkk aq yg kitorg sher..
hihihi..boley la lps nie kurg skit gangguan aq wat keje skola..fb +blog(bye2)
tapi yg penting.. byk lagi homework yg bertimbun huhu..byk lom siap..folio?
haila..jgn ckp..lom print lagi..dlu punye aq x tau letak mane..
sedey ar..sob..sob...
ok la..tu je nk ckp..
(hambar)

Wednesday, 1 June 2011

satu pengorbanan

ini satu kisah benar..yg diceritakan semula..
kisah ini menceritakan pgorbanan seorg ibu..yg sggp berkorban demi kejayaan anaknya..
sebuah keluarga miskin yg berumahkn dinding konkrit yg rapuh. dan setiap hari kelaparan..
kisahnya bermula pada hari isnin pagi.. si anak sedg menonton televisyen yg kecil lagi x jelas warnanya..
ibunya mendmpinginya..lalu berlakulah perbualan antara si anak dengan si ibu:

ibu            : mak ade belikan adik buku ni.
anak         : wah...buku strategi mghdpi pprksaan..,terima kasih mak
ibu            : buku nie bace tau, nnti sng nk periksa..
anak         :result yg lepas tu lepas
ibu            : mk nk sgt tgk adik berjaye,kkk da abes blaja dari uia..itulah yg mk harpkn dari kkk..mak push  
die supaya kkk berjaya..walaupn abah mase tu..da x ingat keluarga. sume perblnjaan mak yg tanggung, mk dah mcm janda..tapi, baru skrg abah da bebaik da ngan kite..biarpun abah asek mrh dan slalu kuar cari prmpuan lain. mak x kesah..asalkn..mak ade anak2 yg bantu mak..abang tu salalu nasihatkan mak kalu mak nangis gara2 ayh ko tu...mak selalu nangis tapi mak lupe mak ade anak2 yg sedia mmbantu mak..walaupon abg ko tu x lah berjaya smpai masuk university atau sekolah mcm adik..mak masuk bangga kerana abg ko dah byk lapkan air mata mak, nasihatkn mak..mak masih ingat die ade ckp yg die nk mglh dlm keluarga sbb die nk  tolong mak. nak back up mak kalu mk sedih. sebenrnya, mk teringin nk tgk anak2 mak berjaya, skrg nie mk harap kan adik sorg je untuk saat mak masih hidup, entah bile mk akan pergi..tapi mk berharap sangat nk tgk adik ambik keputusan 9A dlm PMR 2011. mak sanggup korbankn ape saje..biarpun wang yg beratus..asalkan adik selesa belajar,sentiasa brsggh dlm pelajaran dan dpt keputusan yg baik. adik anggap la ini wasiat mak yg terakhir sbb mk sakit. semua org x tau yg mak sakit, tiap pagi, mk mnth drh tapi org x tau.. mak sedih..mak takut mk x smpt tgk adik berjaya.. mk nk sgt sbb mak sygkn adik, mk nk tgk adik berjaya..biarlah ape pon org kate kat adik...adik mesti ingat...mak ade sentiase kat hati adik..mak selalu doakn yg terbaik untuk adik.. jgn mengis ..mk x nak adik menangis, mak nk adik berjaya dgn bagi yg terbaik untuk mak..adik mest ingat belajar kerana Allah dan nk bls jasa mak dan abah..!! ingat tu!!
anak        : mak jgn nangis, insyaallah..adik akan berusaha bersungguh untuk mak dan keluarga

"mak, x mmpu untuk ku bayangkan, telah banyak aq mnangis untuk mmbalas jasa mak dan x mmpu untuk ku pamerkan betapa jutaan pengorbanan mak untuk aq. mak, aq anak biasa, aq anak yg belajar dari kesilapan lalu...dan aq bkn sperti anak yg lain..yang genius.. namun aq anak yg sdg berjihad untuk membalas segala jasa dan mengenggam semangat untuk mendapatkan keputusan yg paling terbaik untuk mak..aq ingin sekali memberikan mak slip peperiksaanku yg bertuliskan sejarah 9A dlam hidup demi kebahagiaan mak dan aq.  segala tangis serta kesakitanmu akan kuubati dgn kejayaanku..
Ya Allah.. kau bantulah hambamu ini dlm berjihad kejalanMu untuk mendaatkan yg keputusan yang terbaik dalam PMR, dgn mndptkn 9A.  Ya Allah Kau panjangkanlah umur ibuku..Kau ampunilah dosa ibuku..Kau tmpatkanla ibuku di tempat-tempat yang Kau redhai.....
Amiiin  Ya Rabballamin...."

assalamualikum para pembaca sekalian!! post aq kali ini dari cerita benar dan aq amat berharap korg amk iktibar dan selalu berusaha untuk berjaya demi Allah dan mmbalas jasa kedua ibu bapa kita dlm mnddik kita mgnl erti kedewasaan.. sebenarnya..aq bace citer nie nk nangis gak pon ade ar...dan aq amek iktibar untuk aq dpt result yg terbest sekali dlm PMR9A hhiii...doakan aq eak!!!


RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL